Zieke werknemer?

02-10-2017

Vroeg of laat wordt elke werknemer een keer ziek. Het kan uiteenlopen van een klein griepje tot misschien wel een blijvende arbeidsongeschiktheid door een ongeval.

Een werkgever is verplicht om zorgvuldig en voorzichtig om te gaan met de gegevens van een zieke werknemer. Daarom heeft de Autoriteit Persoonsgegevens onlangs beleidsregels gepubliceerd over de omgang met dergelijke gegevens.

Partijen

Bij de ziekmelding van een werknemer komen veel partijen kijken. Niet alleen de werknemer zelf, maar ook het personeel van de werkgever raakt erbij betrokken. Daarnaast komt er vaak ook een bedrijfsarts of verzekeringsarts aan te pas, maar men moet ook denken aan een re-integratiebedrijf, het UWV en de verzuimverzekeraar van de werkgever.

Privacy

Als zieke werknemer ben je verplicht om bepaalde informatie te verstrekken over je gezondheid en je ziekmelding. Echter behoud je wel het recht op privacy en hoeft niet alles verstrekt te worden en mag een werkgever de informatie die je geeft ook niet altijd opslaan, ook verstrek je de niet verplichte informatie wel. Slechts de bedrijfsarts mag een zieke werknemer om medische gegevens vragen en de inhoud daarvan. Een werkgever mag derhalve alleen op de hoogte zijn van de gegevens die betrekking hebben op het werk van de werknemer, zoals de verwachtte ziekteduur en informatie over een mogelijke overdracht.

Heeft u vragen over uw privacy als (zieke) werknemer en uw personeelsdossier? Neemt u dan gerust contact met ons op voor vrijblijvend advies.