Aanzegplicht werkgever

02-11-2016

In 2015 is er het een en ander veranderd met betrekking tot het arbeidsrecht. Een van de veranderingen is de aanzegplicht die werkgevers hebben bij een contact voor bepaalde tijd. Een werkgever dient tijdig kenbaar te maken of een arbeidscontract ver

De werkgever dient tijdig kenbaar te maken, te weten minimaal één kalendermaand voor het einde van de arbeidsovereenkomst, dat de overeenkomst met de werknemer wel of niet verlengd wordt. Indien de werkgever te laat is met deze aanzegplicht zijn de financiële gevolgen voor de werkgever. De financiële schade van de werknemer kan oplopen tot maximaal één bruto maandsalaris.

Zelfs iets ondernemen?

Het is, afhankelijk van uw situatie, aan te raden om niets tegen uw werkgever te zeggen. Indien u bij de werkgever wilt blijven werken, kunt u er voor kiezen om het contract stilzwijgend te laten verlengen. Indien het aanzegtermijn niet wordt gehanteerd kan de verlenging oplopen tot maximaal één maandtermijn. Zodra dat termijn is verlopen en de werkgever alsnog niets heeft laten weten, dan is uw bepaalde tijd contract automatisch verlengd. Mocht u liever zekerheid hebben, dan kunt u uiteraard bij uw werkgever neerleggen dat u duidelijkheid wenst over de verlenging. Het is dan aan te raden om dit schriftelijk vast te leggen en waar nodig een nieuw contract overeen te komen.

Heeft u vragen over het aanzegtermijn of over de mogelijkheden daarvan? Neemt u dan gerust contact met ons op voor vrijblijvend advies.